
1 Král 17,10-16; Žid 9,24-28; Mk 12,38-44
38Ježíš učil zástupy: „Varujte se učitelů Zákona! Chodí rádi v dlouhých řízách, mají rádi pozdravy na ulicích, 39první sedadla v synagogách a čestná místa na hostinách; 40vyjídají vdovám domy pod záminkou dlouhých modliteb. Ty stihne tím přísnější soud.“ 41Potom se posadil proti chrámové pokladnici a díval se, jak lidé dávají do pokladnice peníze. Mnoho boháčů dávalo mnoho. 42Přišla také jedna chudá vdova a dala dvě drobné mince, asi tolik jako pár halířů. 43Zavolal své učedníky a řekl jim: „Amen, pravím vám: Tato chudá vdova dala víc než všichni ostatní, kteří dávali do pokladnice. 44Všichni totiž tam dali ze svého nadbytku, ona však dala ze svého nedostatku. Dala všechno, co měla, celé své živobytí.“ (Mk 12,38-44)
Srovnání: 38-40Mt 23,1-14; Lk 20,45-47; 39Lk 11,43; 41-44Lk 21,1-4; 412 Král 12,10
Úvod k meditaci
Velikost daru se nepočítá podle toho, kolik kdo dal, nýbrž podle toho, co mu zbylo.
sv. Ambrož
Výklad biblického textu
Kontext: Tato perikopa se nachází v kontextu Ježíšova působení v Jeruzalémě (Mk 11,1-13,37), které předchází pašijové události (Mk 14,1-15,47). Ježíšova činnost
v Jeruzalémě se soustředila téměř výlučně na chrám. Tato skutečnost není zřejmá pouze
z textu evangelia, nýbrž ji potvrzuje sám Ježíš svými slovy při svém zatčení: Býval jsem den co den u vás v chrámě a učil (Mk 14,49). Ježíšova činnost v Jeruzalémě začala událostí vyčištění chrámu, kde zpřevracel stoly směnárníkům a lavice prodavačům (Mk 11,15-19),
a dospěla svého vrcholu v dotazu na synovství Mesiáše (Mk 12,35-37). Během svého pobytu
v Jeruzalémě Ježíš projednal důležité otázky se svými odpůrci. Jednalo se o několik sporů ohledně zásadních otázek: spor o Ježíšovu pravomoc (Mk 11,27-33), spor o daň císaři (Mk 12,13-17), spor o vzkříšení (Mk 12,18-27), spor o největší přikázání (Mk 12,28-34) a o synovství Mesiáše (Mk 12,35-37). Po těchto sporech Ježíš vyslovuje varování před učiteli Zákona (Mk 12,38-40) a chválí jednání vdovy (Mk 12,41-44). Tyto dvě poslední události ukončují veškeré Ježíšovo vyučování v chrámě a Ježíš chrám definitivně opouští.
v. 38: Učitelé Zákona jako znalci Zákona jsou duchovními vůdci lidu, kterému ukazují, co je třeba dělat podle Boží vůle. Jsou rovněž nejurputnějšími Ježíšovými protivníky. Již krátce po tom, co Ježíš zahájil své veřejné působení,
o něm prohlásili, že je posedlý Belzebubem. V evangelním vyprávění vychází neustále najevo protiklad mezi nimi
a Ježíšem, který kritizuje chování těchto učitelů Zákona a rázným způsobem před nimi varuje lid. Nechce je stavět do špatného světla, ale chce zabránit tomu, aby lid obdivoval jejich chování a napodoboval je. Učitelé Zákona stále staví do středu pozornosti svou vlastní osobu. Chtějí, aby se s nimi jednalo všude s patřičnou ctí.
To, co vytýká Ježíš učitelům Zákona, to také vytýkal svým učedníkům. Učedníci se totiž mezi sebou dohadovali, kdo je z nich největší (Mk 9,34). Ježíš jim skrze své vyučování sdělil, že služba je jedinou cestou k pravé velikosti (Mk 9,35-37).
v. 40: vyjídají vdovám domy – Vdovy a sirotci jsou pokládány za sociálně slabé osoby a nachází se tak pod mimořádnou Boží ochranou (Ex 22,21-23). Kdo jejich situaci zneužívá, proviňuje se proti přikázání lásky k bližnímu.
pod záminkou dlouhých modliteb – Podobná zvrhlost nastává, když se někdo modlí na odiv lidem. Tím popírá nejvnitřnější význam modlitby.
v. 41: proti chrámové pokladnici – Do chrámové pokladnice se vkládaly poplatky a dary. Dárci nevhazovali dary sami, nýbrž je dávali kněžím, jim oznámili velikost daru a účel, na který je přinášen. Kněží dary zanášeli do seznamů a kontrolovali platnost mincí a hlasitě vyvolávali jejich hodnotu.
v. 42: Přišla také jedna chudá vdova a dala – Neprosí, ale ve své chudobě je schopna dát.
dvě drobné mince – Mohla dát jen jednu minci a druhou si nechat. Ježíš ví, že je to všechno, co má.
asi tolik jako pár halířů – Marek svým římským čtenářům vysvětluje, že je to asi tolik jako kvadrans – broznová mince o hmotnosti 3 g; u starých Římanů seplatil kvadrans za jednu lázeň. Jedná se skutečně o nepatrný finanční obnos, který se obvykle dával jako almužna žebrákovi. Pro tuto vdovu by přece nemuselo být tak obtížné znovu takovýto obnos získat skrze žebrání.
v. 43-44: Ježíš nehodnotí podle měřítka kvantity, ale kvality. Chudá vdova dala celé své živobytí, její jednání je naprosto svobodné a vyznačuje se neokázalostí. Ježíš ji dává za příklad pro vyučování.
Zavolal své učedníky – Volá je, aby pozorovali, čeho si ani nevšimli a co ostatně považují za nicotné. Tato žena je svobodná vůči všem materiálním potřebám a je velkodušná ve své oddanosti Bohu. Nestará se s úzkostlivostí o to, co bude jíst, co bude pít, co si obleče na sebe (srov. Mt 6,25-34). Jinak by si musela ponechat své nepatrné zásoby. Tato vdova dává vše Bohu tím způsobem, jakého je schopna, jaký je pro ni přijatelný. Tímto způsobem vyjadřuje svou naprostou oddanost vůči Bohu. Tato žena se vyznačuje zvláštní svobodou a důstojností. Její srdce se neznepokojuje starostmi o denní chléb a nesoustředí se na vlastní osobu. Její jednání je naprosto odlišné od jednání učitelů Zákona.