Nádhera naší země nás neodolatelně přitahuje k něčemu, co je výš. Země je znamením ráje. Kdo stvořil něco tak krásného? Zdá se, že tam nahoře to bude milionkrát nádhernější! V hloubi duše zůstáváme poznamenáni nesmazatelnou pečetí: stvořením světa. Kdo stvořil tak krásný svět? Ohromuje nás krása přírody. Velebnost a krása různých stvoření nás vedou k rozjímání o jejich autorovi. Neodolatelně nás to táhne vzhůru. Svět tady dole je předzvěstí nebes.
Prorok Izaiáš nám vypráví o budoucím světě, kde uvidíme slávu a nádheru Boží. Uvidíme proměněnou zemi a změněné lidstvo. Vlk s beránkem, levhart s kůzletem, dítě se zmijí.
Snažme se představit si ráj s pomocí pěti smyslů
Zrak: Kdo neobdivuje krásu nádherné krajiny, úchvatný výhled nebo hezký výjev? Jsme nadšení, uchvácení, okouzlení. Krásy země jsou jakýmsi předkrmem krásy nebes.
Sluch: Milovníci hudby se dostávají do transu, když poslouchají svou oblíbenou operu. Mladí jsou nadšení z moderní hudby. Sborový zpěv, nástroje, harmonie se nás dotýkají až v hloubi duše. Cítíme naplnění. Okoušíme chuť nebes.
Chuť: Připravte si a vychutnejte dobré jídlo. Napijte se čerstvé vody z pramene! Okusíte materiální chuť věcí, a tedy také spiritualitu, kterou vydechují...
Čich: Když přicházím k přátelům, kteří pěstují růže, jsem úplně bez sebe. Na našem statku ve Fauconu jsme vysadili vonné červené a bílé růže. Každá oblast má zvláštní vůni. Vůně krajiny na jihu je okouzlující. Každé roční období voní jinak.
Hmat: Něžné gesto, objetí plné citu, objetí přátelské, manželské, pohlazení milence… to všechno jsou nádherná gesta. Goethe se ptal: „Ale co to všechno, když to není věčné?“ Tyto pozemské radosti jsou tak krásné, že bychom si přáli, aby trvaly věčně. Dávají nám zakusit přídech věčnosti.
Bůh nám dal všechny smyslové vjemy, abychom je prožívali. Nedělejme z nich cíl, měly by být cestou k Bohu. I ty nejhezčí okamžiky jsou omezené a my vnímáme jejich konečnost. I ten nejkrásnější západ slunce brzy pohasne. Pět smyslů dohromady tvoří naše štěstí, které prožíváme ve svém těle. I přijdou a spatří mou slávu Iz 66,18. Uslyšíme výkřiky radosti a jásot, který ohlašovali proroci. Budeme hodovat u Božího stolu. Ucítíme vůni Krista (svatý Pavel). Můžeme se rukama dotknout slova života, Pána. Můžeme už teď prožívat tu radost v odpuštění, které nás omývá. Mnoho je těch, kteří se mohli dotknout malého kousku ráje, když se vyzpovídali. Zpovídal jsem jednoho, který nebyl u zpovědi padesát let. Bylo vidět to štěstí v jeho očích. Naučit se žít plný život na zemi, ve všech dimenzích našeho bytí, to znamená připravovat se na věčný život. Jan Pavel II. dodává: „Nebe lze určitým způsobem předjímat už dnes, ať už eucharistií, nebo sebeobětováním v bratrské lásce. Když si dokážeme užít dobrodiní, které nám Pán dává, zakoušíme už teď radost a pokoj, které budeme jednou prožívat naplno.“
Darovat sebe sama je předstupněm Boží lásky, kterou poznáme. My kněží máme kázat o milosrdenství na zemi, abychom mohli prožívat osobní vztah se svatou Trojicí. „Nyní vidíme jako v zrcadle, nejasně. Ale pak uvidíme tváří v tvář,“ říká svatý Pavel. „A poznáme věčnou radost tak, že všechna utrpení tohoto času se nedají srovnat se slávou, která se v nás ukáže.“
Očistec
To je nádherný božský vynález k tomu, aby věčného blaha mohl dosáhnout každý. Ať už jsou spáchané hříchy jakékoliv, Boží láska se nabízí bez podmínek v nekonečném milosrdenství. Nic nemůže Boží milosrdenství omezit. Sestra Faustina jednou řekla, že jí Pán zašeptal: „Tvůj hřích je jen zrnko písku v ohromných pouštích a dunách božského milosrdenství.“ „Očistec není místo, ale způsob života. Ten, kdo v něm je, je ve stavu očišťování a již má podíl na lásce Kristově,“ řekl Jan Pavel II. Křesťané se hodně ptají, zdali je učení o očistci ještě aktuální. Vidíme, jak narůstá lákavá víra v reinkarnaci. Rozdíl mezi buddhisty a křesťany tkví v očistci. Ten jejich je na zemi. Například přejdete ze života státníka do života bezdomovce. Dalajlama si myslí, že býval reinkarnovaný do kočky. Buddhista věří, že na zemi zažíváme následky hříchů, které jsme spáchali v předchozích životech. Člověk se osvobozuje tím, že prochází různými stavy. Pro nás křesťany je jen jeden stav. Očišťujeme se v očistci. „Ráj, peklo a očistec můžeme zakusit v náznaku už v tomto životě,“ říkal arský farář Jan Maria Vianney. Dokonalé bytosti přejdou rovnou do ráje. Buddhisté si stejně jako my uvědomují určitý stav nedokončenosti, během něhož nás překvapí smrt. Podle nich je třeba pokračování v jiném těle. My tuto představu odmítáme.
.
Když vidíme někoho ve velkých nesnázích nebo trpět velikou bolestí, a zvlášť je-li to náš přítel, jsme přirozeně jati soucitem.
Guy Gilbert – Evangelium podle svatého lotra